Blog

Cara Atasi Cuaca Panas Di Rumah (Tanpa Perlu Penghawa Dingin)

2
cara atasi cuaca panas

Sekarang ini cuaca memang sangat panas, walaupun ketika berada dalam rumah.

Solusi paling mudah ketika cuaca panas ini adalah dengan pasang penghawa dingin di rumah (P/S : jualan penghawa dingin sedang meningkat mendadak ketika ini).

Namun bagi yang ingin berjimat atau kurang mampu, ada beberapa cara untuk atasi masalah cuaca panas dirumah.

Teknik Pomodoro : Kaedah Mudah Tingkatkan Produktiviti

0
Teknik pomodoro kaedah mudah tingkatkan produktiviti

Pernah tak anda buat pelbagai kerja tapi akhirnya langsung satu kerja pun tak siap?. Ataupun lalui situasi dimana anda sibuk browsing atau scroll facebook tanpa sedar yang dah berjam masa terbazir.

Ramai antara kita pernah laluinya kan. Mungkin sekarang ini pun kita sedang lakukan perkara yang sama.

Jadi apa yang boleh kita buat untuk atasi perkara yang sama dari berulang lagi?.

Memperkenalkan Teknik Pomodoro.

Sub 4 Hours Full Marathon : Tips Untuk Perbaiki Masa Anda

0
sub 4 hours full marathon

Sub 4 hours Full Marathon

Disclaimer : Perkongsian ini asalnya ditulis oleh Fadzli Fatality di Facebooknya secara berperingkat dibawah tajuk ‘Sub 4 Hours Full Marathon SCKLM2016’. Saya hanya edit dan kongsikan semula untuk manfaat bersama.

Pelajaran Dari Marathon Pertamaku

pelajaran dari marathon pertamaku
Kredit Runsociety.com

Standard Charterd KL Marathon, 7.8.2016

Tarikh ini sangat bermakna kerana buat pertama kalinya aku sertai acara larian marathon. Dah lama sebenarnya aku impikan untuk habiskan larian sejauh 42.195 KM ini. Ini antara azam aku apabila berhenti merokok dulu. Akhirnya dapat juga aku lakukan.

Mungkin bagi sesetengah orang, tiada apa yang istimewa pun lari marathon ni. Namun bagi aku ini merupakan satu pengalaman hidup yang bermakna. Larian banyak mengajar tentang diri dan juga kehidupan, yang mungkin tak tahu wujud dan bahagian diri yang anda tidak mahu lagi lihat.

Jika anda tanya aku, lari marathon adalah pengalaman paling awesome, menguji fizikal dan mental.

Aku simpulkan beberapa perkara yang dapat aku belajar.

Trik Setiap Orang Yang Bermata Empat Perlu Tahu

0
trik bagi anda yang bermata empat perlu tahu

Bagi orang yang bermata empat seperti saya, kekurangan (rabun) ini sedikit sebanyak mengganggu kehidupan seharian.

Tentu sesiapa yang pakai cermin mata pernah mengalami keadaan seperti cermin mata dibasahi hujan atau lensa cermin mata yang mudah kotor.

Itu belum lagi tak nampak bila cari spek sendiri tak jumpa.

Huh. Payah kan.

Bagaimana Aku Berhenti Merokok

bagaimana aku berhenti merokok

Aku mula merokok pada usia 13 tahun. Aku ingat lagi masa itu cuti akhir tahun nak masuk tingkatan 2. Aku dan abang saudaraku lepak atas bukit belakang rumah.

Mula hisap atas dasar mahu mencuba. Terbatuk-batuk aku bila asap rokok memasuki kerongkong. “Takde la sedap pun hisap rokok ni. Kenapa la orang hisap rokok?”, soalku dalam hati. Itulah kali terakhir aku pegang batang rokok.

Selang 2 tahun selepas itu, aku kembali hisap rokok lagi, bersama rakan-rakan hostel. Kali ini no turning back. Aku terus menjadi penghisap rokok tegar selama 14 tahun.

Apa Yang Berlaku Apabila Anda Lakukan Plank Setiap Hari

2
apa yang berlaku apabila anda lakukan plank setiap hari

Plank merupakan salah satu senaman yang paling efektif boleh dilakukan. Ia mudah dilakukan dan tidak memerlukan masa yang lama.

Bagaimana Untuk Buat Senaman Plank

Panduan Beli Tayar Kereta: Apa Yang Perlu Kita Tahu.

1
Panduan Beli Tayar Kereta Apa Yang Perlu Kita Tahu

Bagi kebanyakan orang, pengetahuan tentang tayar tidak begitu dititikberatkan sehinggalah tayar itu pancit atau perlu ditukar.

Tayar biasanya perlu ditukar apabila capai tempoh 2 tahun atau apabila bunga tayar telah haus.

Tahu tak betapa pentingnya tayar dijaga dengan betul, kerana ia dapat panjangkan hayat tayar, bantu jimat minyak, pelihara keselamatan kenderaan dan membolehkan anda nikmati keselesaan dalam perjalanan.

Untuk tahu lebih lanjut tentang tayar, berikut beberapa panduan yang boleh dijadikan rujukan.

Apa Yang Warna Air Kencing Beritahu Anda

2
apa yang warna air kencing beritahu anda

Setiap kali anda buang air kecil (kencing), ada tak perhatikan warna air kencing. Kenapa air kencing kita kadang-kadang warnanya pekat dan pada masa lain kelihatan cerah pula?.

Saya terjumpa satu infographic menarik dari majalah Self tentang makna warna air kencing. Jom baca!